Nytt läsår

Jag ser att det blev en "liten" paus i bloggandet när sommaren började. Sonen fick sommarlov i slutet av maj och då, med två barn som vill ha min uppmärksamhet, blev det inte så mycket tid över åt egna funderingar. Nu har ett nytt skol- och dagisår börjat och således får jag antagligen ibland lite tid för denna blogg också.

Under sommaren (och mina hittills snart nio månader som föräldraledig) har jag insett åtminstone två saker som har med läraryrket att göra.

1. Nyår

För lärare betyder nyår egentligen augusti och början på ett nytt läsår. Själva nyårsfirandet i december-januari är bara en trevlig orsak att träffa vänner och fira lite, äta god mat och kanske öppna en skumpaflaska.

2. Lärarnas sommarlov är inte så långt

Jag skrev en kort uppdatering på Facebook om det här med lärarnas sommarlov. Många icke-lärare tycker att det är så himla fräckt att lärarna har ett jätte långt sommarlov. I år blev det ändå ganska tydligt för mig att lärarna faktiskt behöver sin långa ledighet för att orka ta itu med jobbet igen på hösten.

Själv dröjer jag ännu en stund kvar i sommaren.
Då jag under sommaren följde med vad lärare skrev på Twitter, Google+ och Facebook insåg jag att de flesta är mentalt kvar på jobbet ända fram till midsommaren, eftersom uppdateringarna i juni ofta anknyter till skolan på olika sätt. Sedan följer en några veckors pedagogisk paus då de flesta lärare lyckats frigöra sig från arbetsrelaterade funderingar. Då kan man i uppdateringarna läsa om semesterresor, konserter, festivaler, solsken, bärplockning och annat somrigt. Men redan i slutet av juli börjar de första pedagogiska uppdateringarna dyka upp igen. Rektorerna är de sista att sluta skriva om jobbet i slutet av juni-början av juli och de första att börja med det igen efter semestern.

Jag kom fram till att det egentliga sommarlovet för många lärare är ca fem veckor. Resten av tiden går till att städa undan det gamla läsåret och planera och ställa i ordning inför det nya. Både mentalt men även helt fysiskt.

Visst har jag ju insett detta då jag själv jobbat, men nu, när jag är hemma och utanför arbetsgemenskapen, blev det extra tydligt. I juni tyckte jag att lärarna redan kunde sluta att skriva om jobb - de har ju semester! Och i slutet av juli undrade jag varför man redan då måste börja ställa sig in på det nya läsåret - det är ju ännu två veckor kvar till planeringsdagen! Och själv är jag helt likadan då jag jobbar...

Jag önskar alla lärare och elever ett fint nytt läsår!

Kommentarer

Populära inlägg