Digitala läromedel

Har deltagit i en webbkurs, "Digitaalisten oppimateriaalien tuotantokoulutus opettajille, 1op", som Snellman kesäyliopisto ordnat under tiden 22.1-19.2.2015. Kursen är ämnad för lärare som vill lära sig att producera digitala läromedel. Jag fick nyligen veta att de kommer att ordna en kurs med samma tema under inkommande höst. Troligen deltar jag även i den, eftersom de digitala verktygen förändras så snabbt att det säkert finns en hel del nytt att lära sig om ett halvår.

Det digra och lärorika kursmaterialet finns samlat i en wiki (på finska) på digiopus.purot.net för alla att läsa och ta del av.

För att få en studiepoäng för kursen skulle vi göra ett litet slutarbete som visar en del av det vi lärt oss under kursen. Jag har blivit lite förtjust i att jobba på iPaden, så arbetsprocessen var följande:

1. Gjorde en Keynote-presentation med temat "Digitala läromedel - en liten överblick". Använde egna bilder och en skärmdump för att inte behöva fundera på copyright.

2. Öppnade presentationen i Explain everything där jag kunde förminska bilderna lite så att varje bild (slide) skulle synas i iMovie.

3.  Explain everything sparar filmen i MP4-format och då öppnas den på rätt sätt i iMovie.

4. I iMovie valde jag ett färdigt tema ("Enkel") med färdig bakgrundsmusik. Gjorde några klipp i filmen, förlängde på vissa avsnitt och förkortade på andra, beroende på hur mycket text det fanns i avsnittet.

5. Till sist sparade jag filmen på iPaden men laddade även upp den på YouTube och Vimeo. Vimeo tycktes vara lite snabbare än YouTube på att ladda upp filmen. Har inte tidigare använt Vimeo, men min kusin rekommenderade sajten, så måste ju testa den.

Så här blev filmen (1:38min):



Digitala läromedel - en liten överblick from Minttu Myllynen on Vimeo.


På YouTube kan filmen ses här .

Kommentarer

Populära inlägg