iPad-MOOC, slutprodukten

Då har det gått ett antal veckor och jag är på iPad-kursens slutraka. Början till projektet kan du läsa om i detta inlägg: http://eduminttu.blogspot.fi/2015/01/ipad-mooc.html

Slutprodukten, dvs. en instruktionsfilm som Karins elever i finska ska få till sitt förfogande är gjord mha. följande iPad-appar: Kamera, Bilder, Popplet, QR Creator, Keynote och Explain Everything. Arbetsgången såg ut så här:

1. Först planerade jag presentationen, både med papper och penna och med Popplet. Popplet är en lättanvänd app med vilken man kan skapa olika slags tankekartor. I bubblorna kan man infoga text och bild. 

Popplet, vars gratisversion fungerar riktigt bra.

2. Sedan skapade jag en presentation i Keynote. Presentationen innehåller text och bild (skärmdumpar) och en QR-kod. Lite roligt att testa att göra en kod själv. 

3. Följande steg var att öppna presentationen i Explain Everything och börja spela in muntliga instruktioner. Efter ett antal omtagningar var jag nöjd och sparade klippet på Youtube.

Explain Everything är en kul app med vilken man kan skapa egna
filmer (t.ex. instruktioner, undervisningssekvenser, digitala berättelser osv.)
På YouTube finns otaliga filmer om hur du kommer igång med appen.

När jag kollade igenom den färdiga filmen på YouTube såg jag snabbt att filmens bildkvalitet försämrats under uppladdningen till nätet. I Keynote såg presentationen bra ut, men som färdig film var texten lite otydlig, kontrasterna var inte så bra och en del bildtexter var suddiga. 

Så jag ändrade om i Keynote-presentationen, valde en tydligare layout och redigerade bilderna lite grann. Sedan testade jag att ladda upp presentationen i SlideShare, dels för att nu kunna dela den här men även för att lära mig att använda programmet. Jag har testat att bädda in presentationen i detta inlägg:




Till sist blev det att öppna den nya presentationen i Explain Everything, spela in ljud och lite andra element och ladda upp filmen på YouTube. Nu syns texterna och bilderna så som jag tänkte.

Den färdiga filmen (4:26 min.) kan ses här:


Kommentarer

Populära inlägg