Några tankar om skolutveckling

De senaste veckorna har definitivt varit inspirerande och tankeväckande. Sitras försök som ämnar utreda hur vi kan skapa nya karriärmöjligheter för lärare i Finland har börjat. Om bakgrunden till försöket skrev jag här.

Försöket har en egen blogg , där man kan läsa om hur arbetet framskrider. Jag tänker inte orda mer om själva försöket just nu, utan i stället skriva ner några tankar om skolutveckling.

Som koordinator för försöket samlar jag in erfarenheter och idéer från olika skolor och kommuner - utreder hur man i skolorna ordnat tid för lärarna att jobba med skolutveckling. Temat har börjat intressera mig allt mer och jag ser redan nu att det här projektet kommer att bli större än jag hade tänkt mig från början.

Under den gångna veckan har jag hittills diskuterat skolutveckling med utbildningscheferna i Kyrkslätt och Borgå, några rektorer, lärarna som deltar i försöket samt många andra lärare som är aktiva i FB-gruppen Uusi koulutus.

Fem stora teman som återkommit under veckans diskussioner:


1. Lärare, som vill jobba med skolutveckling, ska ges möjlighet att göra det.

2. Skolornas ekonomi är inte den bästa just nu: Hur resurserar vi skolutveckling? Vad ska vi prioritera?

3. Det går att göra en hel del redan nu, med de pengar som finns. Hur kan vi tänka om? Vi ska se möjligheter i stället för problem.

4. Hur ska vi mer effektivt kunna ta del av det utvecklingsarbete som sker i andra skolor och kommuner? Skulle spara mycket tid och energi om alla inte behövde komma på allt själv.

5. Ska vi använda de knappa "extra" pengarna på skolutveckling eller borde den summan gå direkt till eleverna (t.ex. arbetsmaterial, flera vuxna i skolan)?


När det kommer till fråga nr. 5 tänker jag så här: skolutveckling - t.ex. att satsa på nya undervisningsmetoder, skapande av nya lärmiljöer, lärarnas IKT-kunnande osv. - gagnar också eleverna. Återigen, det gäller att noggrant fundera: vad ska vi prioritera? Hur kan vi tänka om?

Bild från Pixabay, licens CC0 

Imorgon ska jag besöka Mårtensbro skola och Lagstads skola - jag får säkert med mig något nyttigt från Esbo också!

Kommentarer

Populära inlägg