28 jan. 2016

Bett 2016, dag 3

Under den tredje mässdagen var vi alla redan krävande konsumenter - vi hade lärt oss att en del föreläsningar lovade mer än de gav, så vi gick enbart på dem som faktiskt hade något att ge. Om det inte var bra avlägsnade vi oss smidigt och gick för att se på något mer givande. (Vilket en av oss redan kunde och gjorde under första mässdagen.)

Det första vi såg var en klasslärare som berättade om hur hon undervisat bl.a. matte, engelska och historia mha. Minecraft. Inspirerande! Spelet fungerar väl som ett verktyg i ämnesövergripande projekt. Det viktiga är givetvis att Minecraft används just som ett verktyg och inte som ett självändamål. Föreläsaren poängterade att man ska välja ett projekt som man annars också tänkt ha, men att man genomför det i Minecraft.

Minecraft i undervisningen presenterades på många olika föreläsningar, ett av årets "trender".

Bl.a. dessa färdigheter tränas i ämnesövergripande projekt som görs i Minecraft.




Sedan följde jag med en Hands on-workshop om programmering med Lego. Den var mera riktad till lärare i åk 7-9, men min kollega Anna föreslog att vi kunde ha ett samarbete mellan yngre och äldre elever som kunde testa på Lego-programmering tillsammans. En tanke värd att spinna vidare på.


Senare fortsatte jag på samma teknik- och programmeringslinje då jag deltog i en föreläsning som gick under namnet "Top Technology "Toys" to transform your classroom". Forskarna Bryan Miller och Katrina Keene presenterade olika nyttiga teknikprylar som kan användas i undervisning. Jag kom att tänka på att vi borde ansöka om understöd för att sätta igång en programmeringsklubb och under klubbtimmarna kunde eleverna lära sig om programmering och elektronik med bl.a. dessa prylar (kommer att skriva senare ett skilt inlägg om programmeringsklubb och här nedan nämnda "leksaker"):

- Ozobot, en liten robot som programmeras genom färgkoder


- Sphero - "en programmerbar boll"



- Osmo, ett interaktivt spel till iPad



- Makey Makey, gör ett tangentbord av nästan vad som helst 



- LittleBits, elektroniska moduler som kopplas ihop med magneter



- Kano, gör din egen dator



- Dash & Dot, programmerbara robotar



- Puzzlets, programmering via videospel




- Programmering av en drönare med appen Tickle




Under föreläsningen nämndes även Viewmaster, som lär vara ypperlig om man vill jobba med förstärkt verklighet och 3D-upplevelser. 



Här finns en beskrivning av hur man man bygga en egen "viewmaster" t.ex. av en pizzalåda.

Detta blir antagligen mitt näst sista blogginlägg om Bett 2016, ska ännu summera hela resan och skriva lite vidare om tankar som väcktes under mässdagarnas lopp.