12 feb. 2017

Konkretisera multiplikation

Nyss fick min 7-åring för sig att han vill lära sig multiplikation, så vi plockade fram lego-lådan och började räkna potatisar. Vi gjorde samma i klassen i tisdags, men då använde vi multilinkklossar. Jag bloggar här helt kort om legon som konkret stödmaterial, eftersom de allra flesta har legon hemma som går snabbt att plocka fram när man jobbar med multiplikations- eller andra matematikuppgifter.

Bonden och potatisarna 

Det var en gång en bonde, som hade potatis i källaren. Bonden hade en stegmätare, så hon försökte gå mycket varje dag. Bonden gillade fisksoppa.

 
  
Uppgift 1. Bonden behöver åtta potatisar till sin fisksoppa. Bonden går fyra gånger till källaren. Varje gång hämtar hon upp två potatisar. Hur många potatisar har hon då sammanlagt? 

Uppgift 2. Bonden ska få gäster så hon lagar en lite större fisksoppa. Hon behöver tolv potatisar. Hon går tre gånger ner till källaren. Varje gång hämtar hon upp fyra potatisar. Hur många potatisar har hon då sammanlagt? 


Nollans tabell kan även förklarars med hjälp av legon. 

 

Uppgift 1. Bonden skulle vilja göra en liten fisksoppa. Till soppan behöver hon fyra potatisar. Tyvärr är bonden så trött att hon inte orkar gå ner till källaren för att hämta potatis, så det blir noll potatisar och ingen fisksoppa den dagen.

Uppgift 2. Bonden vill göra en fisksoppa. Idag är bonden väldigt tankspridd. Hon går fyra gånger ner till källaren bara för att se att potatisen är slut. Det finns noll potatisar i källaren, så det blir ingen fisksoppa den dagen heller. 


(Tror att jag ska börja samla ihop en liten lego-uppsättning till klassen, som vi kan använda på mattetimmarna.)