Studieresa till Spanien

Ibland faller pusselbitarna på plats. Jag sitter som bäst på Helsingfors-Vanda flygfält och väntar på att flyget till Alicante ska avgå. Ska tillbringa några intensiva och garanterat intressanta dagar i Laude The Lady Elizabeth School i Xàbia nära Alicante. Skolan är en av Spaniens bästa privatskolor, elevantalet är kring 1000. Hur gick det här till?

Laude the Lady Elizabeth School. Publicerad med tillstånd.

Jo, veckan efter höstlovet besökte Nicola Baker, en engelsk lärare som jobbar i den internationella skolan jag ska besöka, Winellska skolan. Nicola och jag kom i kontakt med varandra via bekanta på FB. Det visade sig att Nicola är läroplanskoordinator i sin skola och att hon var på väg till Finland för att lära sig om vårt skolsystem. Jag ville gärna hjälpa Nicola med hennes uppdrag så hon följde med vårt arbete i Winellska skolan i en veckas tid. En byskola, Sjökulla skola, hann hon också bekanta sig med under min tutordag. Under veckans lopp hade vi supergivande och intressanta diskussioner om likheter och olikheter i våra skolsystem och läroplaner. En kollega till mig undrade om jag senare ska besöka Nicolas skola för att lära mig om deras skolsystem. Det hade jag inte planerat från början, men ja, varför inte?

Vi planerade in en lämplig tidpunkt med Nicola och jag ansökte om resebidrag från Kulturfonden, vilket jag beviljades. Stort tack för det! Nu har jag framför mig tre fullspäckade dagar som kommer att tillbringas genom att följa med olika lektioner och diskutera med lärare i Lady Elizabeth School. Jag har fått programmet av Nicola och det är både mångsidigt och intressant.

Det finns många saker jag vill veta mera om under resan, men här kommer de två främsta:

Under Nicolas vistelse berättade hon att de jobbar med utmanande undervisning. Eleverna ska utvärdera varje lektion genom att berätta hur mycket de behövde anstränga sig: good - bad - no struggle. Målet är givetvis att alla har "good struggle", men läraren får värdefull information om eleverna i sin värdering skriver "bad" eller "no struggle", speciellt om det sker några lektioner i rad.

Nicola sade att de även har stort fokus på målen för lektionen, "learning objective". Målet ska synliggöras för eleverna. Om jag förstod det rätt ska jag kunna fråga vilken elev som helst vad de lär sig som bäst och eleverna kan högst antagligen svara på det. Tror att jag testar det!

De här två ovannämnda temana är väsentliga delar även i vår läroplan och undervisning, så det blir intressant att se hur de syns i skolans vardag.

Jag kommer att blogga om mina insikter under resans lopp här och dela texterna på Twitter med hashtaggen #triptoLES

Kommentarer

Populära inlägg