Synligt lärande i LES

Det första jag lade märke till när jag kom till Laude The Lady Elizabeth School var att de verkligen fokuserar på lärande. Deras vision syns överallt.





Det bästa är att det inte bara är en fras på väggen, utan alla lärare jag skuggade talade "samma språk". I början av lektionen berättade läraren vad de skulle göra under lektionen och visade lärandemålet. Ofta skrev eleverna ner målet (WALT: We Are Learning To) i sitt häfte. I slutet av timmen frågade läraren ofta hurdan utmaning eleverna haft (good/bad/no struggle) och varför. Eleverna kan även skriva i sina häften hurdan utmaningen varit under lektionen, som en kort självbedömning.

Lärandeplanscher i olika årskurser.

Målen synliggörs tydligt för eleverna i början av varje nytt tema och även
skilt för varje lektion. 

Synliggöra framsteg (getting better)

Framsteg åk 1 -> 6

Häfte i åk 4 (finska åk 2). Eleverna limmar in matriser i sitt häfte.
Både självbedömning och lärarens bedömning syns här. 

I skolan finns några lärare som gör s.k. LfLV:s (Looking for Learning Visit) under vilka de går in i klasserna under lektionstid och frågar eleverna vad de lär sig och vad de blir bättre på just under den lektionen. Värt att fundera på att implementera detta på något sätt även i finska skolor!

Jag hade en intressant diskussion med pedagogiska ledaren för högstadiet när han visade mig runt i deras nya fina skolbyggnad. Han sade att det är en stor skillnad mellan "displays" och "learning displays". Elevarbeten som visas på väggarna ska vara kopplade till lärande, annars är de inte meningsfulla att visa upp. Ledaren såg en väggplansch som inte hade någon koppling till elevernas lärande och då talade han med ämnesansvarige läraren och bad att hon ändrar planschen så att den visar lärande och framsteg. Ämnesansvarige läraren sade att planschen kommer att tas ner inom kort... Det var i den stunden jag insåg att de förverkligar sin vision och inte bara talar om den.

Kommentarer

Populära inlägg