25 okt. 2016

Mobilt makerspace

Har läst en intressant bok, "Invent to learn" (Libow Martinez & Stager). Dylika böcker brukar väcka nya idéer, så även denna. Så nu har jag ett mobilt makerspace under arbete i vår skola. Tanken är att lärare kunde ha maker-stationer i sina klassrum med vanliga pysselgrejer som kan användas för olika projekt. Utöver det ska vi ha en materialkärra som kan bokas av lärarna. I kärran kommer det att finnas bl.a. Makey Makey, batterier, el-tråd, motorer, olika lampor, Lego, verktyg, Bee-bot osv. 

Varför ska man då ha ett makerspace? Tänker så här: Den nya läroplanen understryker mångsidiga kompetenser. I ett maker-projekt, där eleverna får skapa själv, tränas alla de kompetenser som vi har i vår nya läroplan. 

 

Bl.a. allt detta får eleverna göra i ett maker-projekt:

 

Just nu ser vårt makerspace i klassen ut så här. Plastlådorna på översta hyllan kan användas av eleverna när de samlar material från "skaparstationen" för sitt projekt.

 

Vi kommer att ta vår skaparstation i bruk inom kort då vi inleder vårt nästa tema, rymden. Tänker också att vi kunde ha några "Skapa-dagar" under vilka arbetsordningen skulle vara så här: tänka/definiera - planera/skissa - bygga/skapa - testa - utvärdera - förändra vid behov - testa på nytt - presentera. När jag berättade om idén för eleverna och visade en kort filmsnutt på vad ett makerspace är så var första frågan (inte helt oväntat): "När kan vi börja?"