Programmering i skolan, del 2

I november skrev jag mitt första blogginlägg om programmering, då med rubriken "Kodning i skolan". Inlägget hittas här.

Idag besökte jag två olika skolor, Billnäs skola och Pojo kyrkoby skola (besöket i Pojo berättar jag om i följande inlägg). I Billnäs jobbar min studiekompis och väninna Krista Halonen, som börjat testa programmering med sina elever i åk 1-2. Eftersom jag provat på några programmeringsappar och webbsidor ville jag gärna se hur programmering fungerar i skolans vardag.

Idag övade eleverna programmering på följande sätt:

De ritade skattkartor åt varandra.

De programmerade varandra i par genom att den ena lade ut "Start" i ett
av rutfältets rutor och en diamant i en annan ruta. Sedan skrev eleven en kod mha. pilsymboler
som den andra eleven skulle avkoda genom att röra sig i rutfältet enligt koden. Grejen var att hitta diamanten,
givetvis. Pennorna som finns i rutfältet är hinder, man får inte gå över dem. 

Eleverna jobbade i par med ScratchJr för iPad. Först gjorde eleverna några programmeringar
tillsammans enligt anvisningar, sedan fick de testa på att programmera själv.

Eleverna jobbade fint tillsammans med sina programmeringsuppgifter - så roligt att
se en sådan iver och upptäckarglädje!

Jag hade tittat på ScratchJr några gånger tidigare men inte orkat ta en titt på någon anvisning så hade inte kommit så långt. Idag såg jag de olika funktionerna i programmet och måste ju testa själv. :) Filmade en kort snutt - först den programmeringsuppgiften som eleverna gjorde i skolan och sedan, precis som eleverna fick göra, testade jag på att smälla ihop olika kommandon för att se vad som händer. Slutresultatet blev (galna) dansande fiskar.


Testar ScratchJr from Minttu Myllynen on Vimeo.


Tack Krista och eleverna i åk 1-2 i Billnäs skola för att jag fick komma och se hur ni jobbar med programmering!

Kommentarer

Populära inlägg