Nytt läsår, nya arbetsuppgifter

Under det här läsåret kommer jag att blogga om lite annat än hittills, pga. att min arbetsbild ser delvis annorlunda ut än tidigare. Jobbar fortfarande i Winellska skolan, vilket jag gjort sedan jag blev PeM år 2005, men i år har jag ingen klass. Däremot är jag resurslärare i årskurs 1 ett visst antal timmar i veckan och utöver det jobbar jag med olika projekt och koordineringsuppgifter. Superintressant och roligt, samtidigt som det kräver en hel del. Blogginläggen kommer antagligen att handla om följande för mig aktuella teman:

- bedömning. Kyrkslätt fick UBS-understöd för att utveckla elevbedömningen och som områdestutor är jag med i projektets arbetsgrupp. Projektet startar nu på hösten och vartefter jag kommer bättre in i vad hela allt det här innebär ska jag blogga om tankar som dyker upp kring temat.

- tutorlärarskap. Vad funkar, vad borde utvecklas? Efter två år som "läroplansstödlärare" och ett år som tutorlärare har man kommit till en del insikter.

- lärarfortbildning. Genomförde tillsammans med min kollega Heidi Pått ett utvecklingsprojekt kring temat lärarfortbildning och resultaten från det har hittills enbart delgivits på finska, så måste ju reflektera här på svenska :)

- partnerskolor. När Helsingfors uni inledde samarbetet med olika skolor i huvudstadsregionen uppmärksammades det i media. Efter det har det varit rätt så tyst, förutom i våras då lärare Christina Ruth uttalade sig om problemen kring praktikperioderna. Hur ser samarbetet ut från partnerskolekoordinatorns sida? Det ska jag öppna upp i ett inlägg.

Så, det var en kort uppdatering om läget just nu. Nya inlägg dyker upp under läsårets lopp.



Kommentarer

Populära inlägg