Studieresa till LES 14-16.10.2019

Då har jag min andra studieresa till Laude Lady Elizabeth School bakom mig och nu är det dags att blogga om sådant jag vill dela med mig denna gång.

Det första jag såg på måndag morgon var att alla skolbyggnader är färdiga (i januari höll de på med att slutföra en byggnad som bl.a. har egen simhall...) och skolområdet ser riktigt fint ut.


Den andra skillnaden jag upptäckte var WAGBA. I januari var det WALT överallt (We Are Learning To) och nu är det We Are Getting Better At. Så fortfarande synliga mål för varje lektion, men formuleringen har ändrat från att lära sig till att bli bättre/göra framsteg. Gillar WAGBA bättre eftersom den har fokus på ett växande tankesätt. Här exempel på några WAGBA:







Sedan upptäckte jag också att de jobbat för att göra lärprocessen under temahelheterna ännu tydligare. I Nicola Bakers klassrum såg jag en superfin "learning line" som hade hela temahelheten "The Holiday Show" åskådliggjord:

"Learning line" gör att lärprocessen under en temahelhet blir väldigt konkret och synlig.
Definitivt en idé som är värd att testa i egen klass!

Annat jag såg under den första besöksdagen:

Jag var med på en gemensam morgonsamling för hela Year 6 (motsvarar åk 4 i Finland). Temat var mental hälsa. Lärarna i årskursen turas om med att hålla morgonsamlingarna på måndagar, vilket verkade riktigt smart. Under samlingen kunde de andra lärarna i årskursen förbereda dagen, gå igenom elevers uppgifter osv. Fascinerande att se hur läraren ensam ledde en elevgrupp med 100 elever, genom att använda positiva metoder för att styra gruppen.

På dörren till lärarrummet hade lärare skrivit ner tankar om hur sköta om sin
mentala hälsa.
Bara jag får lite tid kommer det några till blogginlägg från resan, två om utmanande undervisning och ett om formativ bedömning. Stay tuned!

Kommentarer

Populära inlägg