Kodning i skolan

Jag erkänner genast att då jag hörde att programmering/kodning kommer att vara med i den nya läroplanen så tänkte jag "Varför i hela världen ska man göra alla till datanördar?" Jag funderade även på hur lärarna ska kunna fortbildas i tillräckligt snabb takt för att de ska kunna börja undervisa det i skolan.

Men, det visade sig snabbt att mitt lindriga motstånd berodde helt på min egen okunskap. Jag kom enbart ihåg ADB-lektionerna från högstadiet där vi skulle ge en massa olika kommandon för att sparka igång datorerna och kunna göra något på dem. Eller när vi övade html-språket för att kunna designa en egen hemsida. Ja hur i världen skulle man kunna lära ut sådant åt små ettor och tvåor?


För några dagar sedan var detta det enda jag tänkte då jag hörde ordet kodning/
programmering. Mitch Resnick säger samma sak i ett filmklipp som finns med
senare i detta blogginlägg.

Som tur var rekommenderade en lärare på Twitter sidan code.org för alla som vill testa på att koda. Där hittar man en hel del instruktioner och olika spel för att både få förståelse för vad programmering i dagens läge kan vara och hur man själv kan lära sig det.

Jag testade på ett programmeringsspel där man skulle få en Angry bird att ta fast en gris. Riktigt rolig problemlösning! Jag tror att eleverna skulle älska det.


Det finns flera språk att välja mellan, jag råkade testa spelet på finska. Spelet ger
tydliga instruktioner om hur man går tillväga och det blir lite mer utmaning för varje steg. 

En annan sida, som jag inte ännu hunnit annat än se på, är Scratch. Du hittar sidan här. Den är också värd att bekanta sig med. Där finns bl.a. en mängd med projekt som andra gjort och man kan testa själv att koda.

Ingångssidan till Scratch-mobilsajten ser ut så här.

En av dem som står bakom Scratch är Mitch Resnick, som jobbar på MIT Media Lab. Jag rekommenderar att du ser hans 17 minuter långa TedTalk om "Let's teach kids to code", eftersom den ger väldigt många nya insikter åt den som inte är insatt i detta med kodning, precis som jag. Bl.a. berättar han att elever kan ha nytta av kodningskunskaper då de ska förstå sig på matematik. Det blir betydligt lättare för elever att förstå varför man behöver begripa sig på variabler om man testat kodning.

Mitch Resnick öppnar upp begreppet kodning och visar med intressanta
exempel hur det egentligen fungerar.



Du kan ladda ner klippet som podcast eller trycka på play i bilden ovan så får du ta del av Resnicks kloka ord. Ifall du inte har Flash Player kan du klicka här för att komma till klippet.

Detta var en liten introduktion till vad kodning i skolan kan vara. Jag har inte haft tillfälle att testa det med eleverna, men ska definitivt bekanta mig mer med temat på egen hand och skriva ett nytt inlägg när jag kommer till nya insikter. Det är i alla fall skönt att inte längre behöva vara ängslig för detta nya moment i läroplanen. Och när det kommer till resurser och fortbildning så kan man säkert ordna olika fortbildningscaféer i skolorna. Kanske använda flipped classroom-metoden? Lärarna får vissa filmsnuttar och webbsidor att bekanta sig med på förhand och sedan kan man diskutera och testa tillsammans på caféet.

Kommentarer

Populära inlägg