Fortbildningsbehovet

Som jag nämnde för några dagar sedan så har jag märkt av ett litet fortbildningsbehov, eller egentligen en vilja, hos mig. Det finns en mängd intressanta mässor och utvecklingsdagar som man kunde ta del av. För tillfället är deltagandet för min del mest en fråga om pengar - när man är vårdledig får man stå för sina fortbildningskostnader helt själv.

Några intressanta program på kommande, som jag gärna tog del av:

  • Bokmässan i Helsingfors, 24-27.10.2013. Försöker ta mig dit.
  • Utvecklingsdagar för virtuell undervisning i Helsingfors, 2-3.2013. Kanske jag kan delta något år.
  • Educa, 24-25.1.2014. Dit ska jag, man brukar få fribiljetter.
  • ITK2014, Aulanko, 9-11.4.2014. Ska se om där finns intressanta workshopar till ett lämpligt pris. Då blir det väl att åka till Tavastehus.
Eftersom det inte är "så där bara" att delta i olika fortbildningar just nu, så har jag tänkt fortbilda mig själv. I bokhyllan står en hel del pedagogisk litteratur och samlar damm. Jag har bara inte haft tid och ork att läsa dem, men nu finns det av bägge. Om jag hittar något intressant så lovar jag att skriva om mina fynd här i bloggen. 



Jag börjar med dessa två böcker om språkutveckling, eftersom de är högaktuella nu med en bebis på 9 månader och en 4-åring, som på sistone blivit intresserad av bokstäver och skrivande samt "Vad är det där för bokstav?" eller "Vad står det där?".

Kan tänka mig att någon nu anser att jag borde njuta av tiden hemma med barnen och inte fundera på skolvärlden så mycket. Bekymra er inte. Njuter till fullo av lediga dagar, av att inte ha några stressande tidtabeller och av att få vara med barnen. Men det är också väldigt skoj att få lite hjärngymnastik och att utveckla nya tankar och idéer. Allt detta helt utan stress och precis då när jag själv känner för det.

Kommentarer

Populära inlägg