Bett 2016, dag 2
Den första dagen på mässan kändes överväldigande - så mycket intressant att se, så många nya intryck. Men när man fått sova på saken kändes det superkul att ta tåget till mässan igen på torsdagen. Nu när vi hade hunnit se en del av utbudet och hur mässan var upplagd var det lättare att veta vilka föreläsningar vi skulle gå på och vilka utställare vi ville diskutera mera med.
Allt dokumenterande ledde till att mobilbatteriet i något skede behövde en extra boost. Som tur var hade Cambrionix fixat laddningsstationer till mässan.
På torsdagen lyssnade jag på följande föreläsningar:
Lärare Andy Chaplin, som jobbar i en skola i Tyskland, berättade att han lyckats skaffa digiutrustning till sin skola trots att deras IT-pengar är begränsade till ca 6 euro/elev. Detta har han gjort bl.a. genom att
- elever har fått hjälpa till med att hålla gamla datorer i skick
- skaffa en klassuppsättning Chromebooks genom att samarbeta med ett företag som skulle utvidga sin verksamhet (Andy översatte deras webbsidor till engelska)
- kontakta olika startup-företag som behöver synlighet (win-win - företaget kan ofta ge något gratismaterial/provexemplar till skolan, som sedan testar materialet och berättar om sina erfarenheter)
Av det han sade kommer jag bäst ihåg detta: "It's not that you don't have the time, it's that you don't find it important enough."
Efter den föreläsningen lyssnade vi på ett föredrag om Dragon Dictation, ett väldigt mångsidigt "speech to text"-program som lämpar sig utmärkt för elever (och vuxna) som av olika anledningar har svårt att uttrycka sig i skrift. Jag har sett programmet i bruk tidigare och nu var jag intresserad av hurdana mikrofonförsedda hörlurar det finns på marknaden för skolbruk. (Följande dag hittade jag ThinkWrite på mässområdet, skriver om det i inlägget om dag tre som dyker upp inom kort.)
I klippet här nedan berättas det hur Bethany fått hjälp av att använda Dragon-programmet i skolan.
I klippet här nedan berättas det hur Bethany fått hjälp av att använda Dragon-programmet i skolan.
Sedan deltog vi i en "Hands on"-workshop där vi fick se hur appen BlippAR fungerar. Blippar är ett program med vilket man kan skapa AR-upplevelser (augmented reality, förstärkt verklighet). Man avläser olika föremål, mat osv. med smarttelefonens/pekplattans kamera och Blippar tolkar bilden. Testade att scanna in en tomat och då öppnades mera info om tomater samt matrecept. Appen lyckades inte övertyga mig i undervisningssyfte, åtminstone än, eftersom det verkade vara knepigt att skapa egna "trigger" bilder, så fortsätter att utforska Aurasma istället.
Senare samma dag lyssnade jag på lärare Rob van der Eyken som berättade om sina försök och misstag med att implementera Flipped classroom och BYOD i undervisningen. Bra, underhållande och informativt. Han tipsade om sin blogg där han beskrivit noggrant hur han gått tillväga under projektets gång, både misstagen och framgångarna. Bloggen hittas här.
Rob berättade att han och hans elever lärt sig otroligt mycket genom försök och misstag |
Allt dokumenterande ledde till att mobilbatteriet i något skede behövde en extra boost. Som tur var hade Cambrionix fixat laddningsstationer till mässan.
På onsdagen drog jag lite på smilbanden när jag såg de här laddningsstationerna. Nästa dag satt jag där själv med tiotalet andra som behövde lite extra energi. |
Senare på eftermiddagen deltog vi i en Pecha Kucha på Bett Arenan: tre olika talare berättade på sju minuter (per miniföreläsning) om följande teman:
- trender inom EdTech (David Mattin)
- EdTech UK - the State of the nation (Ian Fordham och Ty Goddard)
- "Let the learners lead" (Stephen Heppell)
- trender inom EdTech (David Mattin)
- EdTech UK - the State of the nation (Ian Fordham och Ty Goddard)
- "Let the learners lead" (Stephen Heppell)
Mellan dagens föreläsningar gick vi runt på mässområdet, diskuterade med utställare och samlade info. Det kändes som om man fick väldigt mycket ut av den andra mässdagen då allt inte var lika nytt och förunderligt som dagen innan.
Kommentarer
Skicka en kommentar