Hemundervisning, "lektion" 1
Igår hade jag min första lektion i svenska åt två elever. De fick börja med att göra rollfigurer åt sig. Samtidigt som de ritade snackade vi lite om vad de gjort på svenskatimmarna i skolan och hur mycket de hör svenska på sin fritid. Jag berättade även att de får fundera ut rollfigurens ålder, familj, hobbyn, hem, favoriträtt osv.
Efter att rollfigurerna, Mimosa och Nina, var färdiga, fick eleverna sätta sig vid datorerna och börja skriva om dem. De sökte upp främmande ord i en webbordlista, lyssnade på uttal om det fanns inspelade exempel och sedan funderade vi tillsammans hur ordet böjs så att vi får in det i meningen.
Med föräldrarna hade vi preliminärt kommit överens om att lektionen tar 1-1,5h. Jag tänkte att eleverna kanske inte orkar i mer än en timme då det ändå är en ansträngning att jobba intensivt med ett främmande språk. Men, plötsligt hade en och en halv timme gått! Det var dags att ge läxor till nästa gång: öva på vokabulären i texten de skrev om sina rollfigurer samt bekanta sig med webbsidan buu.yle.fi, så att de nästa gång kan presentera sidan för mig.
Nästa gång jobbar vi lite vidare med texterna, övar uttal och ser på Buu-klubbens hemsida. Vi gör även ett veckoschema med läseordning och hobbyn åt rollfigurerna.
Precis innan vi skulle avsluta såg jag att Pinja och Susanna blev intresserade av kylskåpspoesin som hos oss sällan kommer till nytta. Spontant testade de att lägga några rader med ord som de kände igen. Hade tänkt använda poesin i ett senare skede, men eftersom de var intresserade av den tittar vi kanske närmare på orden redan nästa gång.
Till sist ett litet tips till den som använder webbordlistor med elever: använd en sådan variant som inte föreslår ord beroende på vad man matar in i sökrutan. Ni kan ju tänka er vilken högfrekvent finsk svordom ordlistan föreslår om man vill kolla vad ordet "viettää" är på svenska och man börjar knacka in "V I ...". Eleverna tog inte så stor notis om saken och det vi kunde konstatera var att människor tydligen söker rätt så konstiga ord på webben!
Efter att rollfigurerna, Mimosa och Nina, var färdiga, fick eleverna sätta sig vid datorerna och börja skriva om dem. De sökte upp främmande ord i en webbordlista, lyssnade på uttal om det fanns inspelade exempel och sedan funderade vi tillsammans hur ordet böjs så att vi får in det i meningen.
Pinjas rollfigur fick namnet Nina och Susannas heter Mimosa |
Med föräldrarna hade vi preliminärt kommit överens om att lektionen tar 1-1,5h. Jag tänkte att eleverna kanske inte orkar i mer än en timme då det ändå är en ansträngning att jobba intensivt med ett främmande språk. Men, plötsligt hade en och en halv timme gått! Det var dags att ge läxor till nästa gång: öva på vokabulären i texten de skrev om sina rollfigurer samt bekanta sig med webbsidan buu.yle.fi, så att de nästa gång kan presentera sidan för mig.
Nästa gång jobbar vi lite vidare med texterna, övar uttal och ser på Buu-klubbens hemsida. Vi gör även ett veckoschema med läseordning och hobbyn åt rollfigurerna.
Råddig kylskåpspoesi och några spontana textrader |
Precis innan vi skulle avsluta såg jag att Pinja och Susanna blev intresserade av kylskåpspoesin som hos oss sällan kommer till nytta. Spontant testade de att lägga några rader med ord som de kände igen. Hade tänkt använda poesin i ett senare skede, men eftersom de var intresserade av den tittar vi kanske närmare på orden redan nästa gång.
Till sist ett litet tips till den som använder webbordlistor med elever: använd en sådan variant som inte föreslår ord beroende på vad man matar in i sökrutan. Ni kan ju tänka er vilken högfrekvent finsk svordom ordlistan föreslår om man vill kolla vad ordet "viettää" är på svenska och man börjar knacka in "V I ...". Eleverna tog inte så stor notis om saken och det vi kunde konstatera var att människor tydligen söker rätt så konstiga ord på webben!
Kommentarer
Skicka en kommentar